Marzec 20, 2018

Obsługa Informatyczna czyli umowa na Outsourcing usług IT

 

Co to jest outsourcing IT ?

Outsorcing skrót z ang. outside-resource-using czyli wydzielanie ze struktury firmy funkcji usług do zewnętrznych podmiotów. Można powiedzieć że jest to powierzenie konkretnych zadań osobą trzecim spoza firmy. Outsourcing IT – dotyczy właśnie działów informatycznych w przedsiębiorstwie. Można dokonać jeszcze podziału na charakter wydzielenia usług informatycznych na zewnątrz i tak w przypadku dużych firm, przedsiębiorstw bardzo popularny jest outsourcing IT części funkcji realizowanych przez dział IT np. helpdesk (podstawowo wsparcie użytkowników) bardzo chętnie jest wydzielane poza wewnętrzne kompetencję działów informatycznych.

Drugi typ outsourcingu to pełne oddelegowanie funkcji działu IT na zewnątrz organizacji. Ten model jest bardzo popularny w małych i średnich firmach, które nie mogą pozwolić sobie na budowę własnego działu usług informatycznych. Firmy decydując się na outsourcing zyskują przede wszystkim elastyczność, mogą lepiej koncentrować się na swojej podstawowej działalności, a wreszcie nie muszą angażować środków w budowę kompetencji wewnątrz organizacji.

6 najbardziej popularnych usług częściowego outsourcingu IT

  • usługa helpdesku i wsparcia użytkowników
  • usługi wydruków, obsługa i monitorowanie kosztów zużycia
  • usługi związane z obsługa kopi zapasowych i zapasowych centrów danych
  • uwsparcie zawansowane w utrzymaniu infrastruktury (usługi eksperckie)
  • usługi związane z centrum bezpieczeństwa i monitorowania (SOC,SIEM)
  • usługi programistyczne

Ile kosztuje outsourcing informatyczny ?

Tak naprawdę wszystko zależy jakiego rodzaju usług oczekujemy od naszego partnera. Nie ma niestety prostej odpowiedzi na to pytanie. Zależy to też od jakości świadczonych usług. Np. jeden dobry specjalista potrafi znaleźć rozwiązanie w 15 minut, które innemu o mniejszych kompetencjach i wiedzy może zająć nawet 8 godzin. Można przyjąć szacunkowo, że średnia cena godziny pracy informatyka wacha się od 80zł do 150 zł za godzinę, ale to nie wszystko średnia specjalisty lub eksperta informatycznego czy architekta rozwiązań to koszt już od 200zł do 300 zł.

Dobry partner outsourcingu IT może wydawać się początkowo drogi ale jak widać na powyższym przykładzie jest tu wiedza która przekłada się na szybkość rozwiązywania problemów.Dla małych i średnich firm opłaty do zewnętrznego partnera jest bardziej opłacalne niż budowa własnych usług. Po pierwsze nie trzeba utrzymywać całego etatu, po drugie budowa wiedzy i kompetencji w ramach własnej organizacji może pochłonąć wiele środków a oczekiwana jakość świadczonych usług będzie daleka od oczekiwań. Dodatkowo często w ramach umów na zewnętrzną obsługę informatyczne otrzymujemy wartość dodaną np. aplikację do monitorowania stanu pracy usług, rozwiązanie do zarządzania infrastrukturą informatyczną. Na stronie z naszą ofertą usług outsourcingu IT można zapoznać się z aktualnymi cenami na pakiety obsługi IT.

Jak wybrać partnera do usług IT ?

Poniżej przedstawiam kilka porad jak wybrać dobrego partnera do usług outsourcingu IT:

Sprawdź referencję zapytaj się czy firma posiada jakiś dokument potwierdzający, że wykonywała podobne usługi a klienci ją chętnie polecają.
Sprawdź wiedzę i doświadczenie. Możesz zażądać od swojego partnera przedstawienia dokumentów potwierdzających ukończenie kursów i zdobytych certyfikacji.
Przeczytaj opinie w Internecie. Możesz sprawdzić opinie na portalach społecznościowych. Zapytaj partnera z jakich narzędzi zamierza korzystać, dobra firma dysponują odpowiednimi narzędziami ułatwiającymi kontrolę firmowej infrastruktury, serwisami obsługi pracowników, oraz rozwiązaniem umożliwiającym raportowanie i rozliczenie usług informatycznych.

Zalety outsourcingu usług IT ?

  • Niższe koszty, wyższa jakość

Możesz lepiej planować i kontrolować koszty związane z obsługa systemów informatycznych. Dostawca IT może pomóc w ocenie i zaplanowaniu zasobów niezbędnych do osiągnięcia celów. Jesteś w stanie przewidzieć dokładny budżet niezbędny do obsługi twojej infrastruktury IT.  Dział IT w firmie może być jednym z najbardziej kosztownych stałych obciążeń organizacji. Jeśli podpisujesz umowę na outsourcing usług IT koszty związane z zatrudnieniem pracownika na etacie zostają wyeliminowane.

  • Zwiększona produktywność pracowników

Firmy wymagają od swoich pracowników pełnej produktywności w ciągu dnia. Wdrażane są mechanizmy blokujące dostęp do stron internetowych, monitorowanie pracy komputerów, lub systemu zliczającego minuty dziennych przerw pracowników. Jednak to źle zarządzane systemy komputerowe mogą znacznie pogorszyć produktywność pracowników. Ponowne uruchomienia, aktualizacje czy inne przestoje związane z awariami powodują, że twój personel jest bezużyteczny, nie może realizować swoich zadań. Usługi outsourcingu IT mogą ograniczyć czas przestojów i zapewnić, że każdy system jest sprawny i w pełni funkcjonalny w godzinach pracy twojego zespołu. Pracownicy będą bardziej wydajni oraz podniesiesz morale i pewność, że usługi są zawsze online.

  • Pro-aktywne działanie.

Słabe systemy komputerowe są główna przyczyną nieskutecznego działania firm i przedsiębiorstw. Według ostatni szacunków osiem na dziesięć małych i średnich firm doświadczyło nieplanowanych przestojów i awarii systemów informatycznych. Koszt tych okresów przestoju może wynosić od 10.000 zł do 200.000 zł, w zależności od zdarzenia i okoliczności.Kolejnym ważnym przykładem jest oprogramowanie, które zostało już wycofane z eksploatacji. Korzystanie z przyszarzałego oprogramowania może mieć wpływ na wydajność ale co ważniejsze, może poważnie zagrozić bezpieczeństwo. Na przykład system Microsoft Windows XP nie jest obsługiwany przez firmę Microsoft i dlatego nie się oferowane żadne dodatkowe aktualizacje. Cyberprzestępcy atakują firmy używające takiego oprogramowania, ponieważ jest to łatwiejsze do wykorzystania niż atak na firmę która używa nowszych systemów operacyjnych, które są regularnie aktualizowane. Pro-aktywne zarządzanie to właśnie dbanie o identyfikację potencjalnych problemów w systemie zanim się jeszcze wydarzą. Dodatkowo dzięki odpowiedniemu know-how i narzędziom wspomagającym monitorowanie systemów informatycznych firmy świadczące usługi outsourcingu IT mogą działać lepiej pro-aktywnie niż tradycyjne działy informatyczne w firmie.

  • Zmniejszone przestoje

Nikt nie chce myśleć o momencie, w którym system komputerowy przestraja działać. Ale zdarza się to cały czas na całym, świece. Żaden system nie jest odporny na przestoje. Dzięki outsourcingowi IT zapewniasz, że ktoś zawsze monitoruje dostępność twojego system. Wykrywanie wczesnych problemów pomaga uniknąć przestojów I zapewnić większą dostępność. Dzięki temu można wyeliminować ryzyko awaria do minimum. Firma wykonująca usługę obsługi informatycznej może konserwować zdalnie twoje systemy w czasie który jest dla ciebie dogodny. Jeśli twój biznes skończy się o godzinie 18, członek outscorowanego zespołu IT skontaktuję się z Tobą I zamię się aktualizacjami I konserwacją system informatycznego. Ułatwia to zapewnienie aktualności ale gwarantuje również, że ty nie tracisz czasu na przestoje.